De technische geschiedenis van VoIP

Er zijn 2 fundamentele technologieën van belang voor het ontstaan VoIP. De eerste technologie is het overheersende gebruikte; telefoon. De tweede technologie is het internet. De telefoon was het directe resultaat van de onafhankelijke Alexander Graham Bell en Elisha Gray in de 1870’s. De eerste werkende telefoon werd in New Haven, U.S.A. in 1878 gedemonstreerd.

De eerste telefoons werden in paren geleased aan abonnees. Deze abonnees moesten eerst een eigen lijn opzetten zodat ze konden verbinden met anderen. In 1889 was er een begravenisondernemer uit Kansas City, Almon B. Strowger die een manier uitvond om 1 lijn met 100 andere te verbinden, dit deed hij aan de hand van een ‘switch’. Deze ‘Strowger Switch’ werd tot wel een 100 jaar daarna gebruikt. Om een telefoongesprek te initiëren moest de gebruiker een knop een aantal keren indrukken om de ontvanger te bereiken. Deze knop werd in 1896 vervangen. In Philadelphia gebeurde dit pas in 1943.

Rond die tijd werd de transistor uitgevonden en een wiskundige specialist promoveerde in die tijd op het concept van communiceren aan de hand van binaire codes. Dr. Shannon’s rapport vormde de basis van het gehele digitale communicatierevolutie, van telefooncellen tot het internet. 15 jaar later, in 1963 gebruikte AT&T Dr. Shannon’s ideeën en ontwikkelde ‘TouchTone’ bellen. Deze evolutie van technologie liet de mogelijkheid toe digitaal te bellen, later werden menu’s en andere functionaliteiten ontwikkeld waardoor menselijke operators niet meer nodig waren.

In 1984 werd AT&T's monopolie afgebroken door de Amerikaanse overheid, telefoons hoefden niet meer gehuurd te worden, iedereen kon nu zijn of haar eigen telefoon aanschaffen. Deze veranderingen leidde tot een stroming van verschillende designs en functionaliteiten voor de huistelefoon.

Het internet werd voor het eerst in 1968 ontwikkeld door ARPANET (Advanced Research Projects Agency Network), opgezet door de Amerikaanse afdeling van defensie in 1957. ARPANET was opgezet om een decentraal communicatie netwerk op te zetten dat niet gestoord mocht worden in geval van een wereldoorlog.

In de 1970s en in parallel met het internet, werd de time-share computer netwerken opgezet, deze waren eigendom van grote firma’s en werden in de avond en in het weekend verhuurd wanneer het niet gebruikt werd. In 1979 startte CompuServe een time-share computer dienst voor consumenten gedurende de avond.

De PC won steeds meer aan populariteit , online dienstverleners werden gevormd en bood online eigendom en email services aan. Abonnees konden een nummer bellen om een netwerk te betreden, via de telefoonlijn betaalden ze dan een uurtarief voor de ontvangen diensten.

In 1989, ontwikkelden Tim Berners-Lee en een groep van onderzoekers bij CERN HyperText Transfer Protocol(http) en een tekst geformateerde code ook wel genaamd hypertext markup language (html). Ze kwamen ook met een universele bronnen herkenner (URL – Universal recourse locator) om de locatie van documenten te onderkennen. Deze uitvindingen vormen het fundament van de World Wide Web.

Alhoewel de telefoon en het internet vitaal waren voor het bestaan van VoIP, is er een ander technologie die relatief net zo belangrijk wordt geacht. In 1972 ontwikkelde Dr. Vincent Cerf het Transmissie Control Protocol / Internet Protocol (TCP/IP). Dit technische protocol definieerde de vorm van de datapakketjes en hoe ze naar hun bestemming moesten komen.

Gaandeweg de toepassingen op het Internet zich in hoog tempo ontwikkelden was het in 1995 een klein bedrijf in Israel, genaamd Vocaltec dat een nieuw product lanceerde. Het was de internettelefoon, waarmee een gebruiker een andere gebruiker kon bellen via hun computers, een microfoon en een speakerset. Overigens was het zo dat het alleen werkte wanneer beiden dezelfde software gebruikten. Vanaf 1998 waren er ondernemers die startten met PC naar telefoon of van telefoon naar telefoon VoIP diensten.